maandag 31 januari 2011

Nationale Voorleesdagen werden Vrolijk Boekentheater

Het was boekenfeest in Bibliotheek Haarlem en omstreken. Om het voorlezen te stimuleren waren van 19 t/m 29 Januari de Nationale Voorleesdagen voor peuters en kleuters. Tien dagen lang stonden de boeken voor jonge kinderen(0-4 jaar) in de schijnwerpers. Voorlezen is niet alleen gezellig, het is ook heel goed voor de taalontwikkeling en het vergroten van de woordenschat van kinderen.

Het boek: Fiet wil rennen van Bibi Dumon Tak en Noëlle Smit was gekozen tot prentenboek van het jaar en stond in het middelpunt van de belangstelling. Maar ook het boek Aadje Piraatje van Marjet Huiberts en Sieb Posthuma sprak letterlijk zeer tot de verbeelding. En dan was er nog voor de allerkleinsten een programma rondom Muis naar de beroemde boeken van Lucy Cousins. En natuurlijk werd er veel voorgelezen. Tijdens het voorleesontbijt in Bibliotheek Heemstede b.v, die de opening inluiden van de Nationale Voorleesdagen.


We gingen mee op avontuur met Aadje Piraatje aan de hand van pa Piraat in de interactieve vertelvoorstelling van Ton Meijer waar kinderen volop mee konden doen.






We dansten Fiet die zo graag wil rennen in de Dansworkshop Dans je mee met Renske van 'Renke dans'. Kinderen èn ouders deden mee.













En de allerkleinsten gingen op bezoek bij "Muis in de Bibliotheek" en toverden allemaal leuke dingen uit een taart.

En natuurlijk werd er ook zelf veel 'gelezen'.

Het was een genot om te mogen meemaken.
Ik heb me in het verleden veel bezig gehouden met theater en dans. Boeken en theater kunnen dicht bij elkaar liggen. De kinderen beleefden het verhaal, niet alleen mentaal maar ook fysiek. Kinderen ervaarden zelf wat Fiet wil en Aadje Piraatje meemaakt doordat verhalen werden omgezet in spel en beweging.
Deze gedachten brengt mij bij het digitale prentenboek. Hierin beweegt het boek zelf. Een interactief digitaal boek waar kinderen zelf dingen in beweging kunnen zetten en een verhaal weer op een andere manier beleven. De overeenkomst is het aspect 'beweging' en het 'zelf doen'. Twee elementen die belangrijk zijn voor kinderen.
Naar mijn idee hebben alle vormen zo hun eigen meerwaarde. Dus laten we dat vooral zo houden èn verder ontwikkelen.

2 opmerkingen: