woensdag 9 maart 2011

Hyves- Kinderen en Sociale Media

Wat zijn de do's en dont's van de sociale media? Wat is belangrijk voor kinderen om te weten? Hoe begeleid je als ouder je kind op b.v. Hyves?
Basta heeft  leuke en leerzame filmpjes gemaakt over achtergronden en gebruik van sociale netwerkenen en de cyberwereld, voor kinderen èn hun ouders. Hieronder volgen er twee.
Daarna geef ik, mijns inziens, nog enkele relevante website's weer die antwoord geven op door mij veel gehoorde vragen.

De 'dont's' van de sociale media:



Kijkje achter de schermen bij Hyves:


Relevante website's:

TIPS:
www.hyves.nl/veilighyven (:tips voor kinderen)            
www.hyves.nl/over/ouders (:tips voor ouders)

PROFIELINSTELLINGEN:
www.hyves.nl/profielbeheer/privacy/algemeen (:instellingen veranderen)

MELDINGEN/KLACHTEN:
Melden van stalkers
Wat je kunt doen wanneer je via Hyves wordt gepest/lastig gevallen

MIJN TIPS:
-Alle privacyinstellingen op "alleen vrienden" zetten.
-Download de gratis handleiding "mijn-kind-op-hyves" van www.mijnkindonline.nl

Wat naar mijn idee helemaal mooi zou zijn, is om als ouder zelf op Hyves(of Facebook) te gaan.
Je begrijpt dan beter waar je kind mee bezig is en wat er nou zo aantrekkelijk aan is.
Je kunt hem/haar dan ook nog beter begeleiden. De meesten kinderen willen en hebben hun ouders als 'vriend' op Hyves.
Ook groeit (indien wenselijk) het vertrouwen in het sociaal netwerk en het sociaal netwerken van je kind.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten