dinsdag 21 september 2010

sociale media en de bibliotheek

Sinds het begin van deze cursus passeren gedachten, ideeën en vragen hierover bij mij de revue. Dat het een belangrijke  en grote bijdrage kan leveren voor organisaties en bedrijven zoals het bereiken van klanten en  komen tot onderlinge betere communicatie mag duidelijk zijn. Wat dat laatste betreft vind ik het wel interessant te bedenken 'hoe' je dat dan doet.
Maar een andere niet te onderschatte functie, van de bibliotheek in het bijzonder, moet volgens mij zijn:
Mensen informeren over wat de keerzijde is van het sociale web-hoe sociaal is dat web eigenlijk-en wat zijn de gevaren voor kinderen en ook volwassenen(zoals' iwashere' al aangaf). Maar ik maak me vooral zorgen over die kinderen en natuurlijk ook mijn eigen kind die over niet al te lange tijd ook het sociale web zal op gaan. Over het algemeen worden zij hierin nauwelijks tot niet daarin begeleid omdat de volwassenen het vaak ook niet weten. Dus lang leven de media-coaches! Er moet veel reclame voor hen worden gemaakt en taken gecreëerd. En er moeten er nog veel meer bij komen als je het mij vraagt. Tijdens de introductie van deze cursus werd gezegd: We liggen nu nog een stap voor. Dat geloof ik ook wel maar heb toch ook het gevoel dat we flink door moeten stappen.
Het bloggen met elkaar heeft zijn functie ook al bewezen. Je leert van elkaar en wordt geinspireerd door elkaar. Een stap in de goede richting.

5 opmerkingen:

  1. Kinderen, via de ouders, wijzen op de gevaren van het sociale web is inderdaad een taak die we op ons moeten nemen. Je leert je kind eerst dat het niet mee mag gaan met vreemden, nu moet je je kind leren dat het "niet digitaal mee mag gaan" met vreemden, m.a.w. dat het niet alles moet delen op het web. We hebben als bibliotheek een neutraal en betrouwbaar imago en kunnen dat gebruiken om anderen mediawijs te maken.

    En leuk dat je al reageert bij de anderen!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoort je kind in de wereld zetten niet gewoon bij opvoeden? De digitale wereld hoort hier wat mij betreft gewoon bij. Als je je kind gewaarschuwt hebt voor het feit dat je niet teveel van jezelf moet laten zien, via persoonlijke gegevens en zelfs via een webcam, gaat je kind vanzelf keuzes maken. Zij gebruiken de voordelen, maken afspraken via msn enz. Ik vertrouw ze daar compleet in. Ik moet je eerlijk zeggen dat ik het als ouder niet prettig zou vinden als de bibliotheek mij daar in zou gaan opvoeden, ik doe dat liever zelf.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik snap wat je zegt. Waar je wel aan moet denken is dat het niet alleen om het waarschuwende vingertje gaat. Het is vooral ook gewoon ontzettend leuk en belangrijk dat mensen ermee leren omgaan. Benader het vanuit het positieve en wijs daarbij ook op de eventuele negatieve kanten. Het mensen helpen om internet en web 2.0 te ontdekken is ook een belangrijke mediawijsheidstaak van de bibliotheek.
    In het onderwijs praten we over de driehoek kind - ouder - school als het gaat om mediaopvoeding. Wat mij betreft mag de bibliotheek daar ook tussen staan.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik denk ook dat we moeten oppassen voor een waarschuwend vingertje en al helemaal niet teveel moeten gaan verbieden omdat dat, zoals in iedere revolutie, averechts werkt. We moeten het vooral positief benaderen(ik ook!) Ik kwam een site tegen waarin precies staat hoe ik het voor me zie:'mediamachtig.nl'. Was ook verheugd met dit nieuws, maar er gebeurd ook al vast veel meer waar ik geen weet van heb.
    Ik heb ook een dubbel gevoel bij web2.0. Van de ene kant vind ik het geweldig interessant en leuk en zijn er volgens mij eindeloos veel mogelijkheden. Maar van de andere kant vind ik het engig. Je hoort verontrustende dingen. Ik kan het niet overzien. Weet niet wat en of er consequenties zijn van wat ik op het web plaats. Wellicht ook angst voor het onbekende. Ik durf het niet helemaal te vertrouwen.
    En dan heb ik van nature ook wel een rebelse inslag.
    Maar goed, al met al ben ik dus des te blijer met deze cursus. Kan ik in een veilige structuur alles exploreren.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Goed zo. Het is nog zo onstuimig, dat we altijd wel verrast zullen worden door de onverwachte (nare) kanten. Je mag wel van heel goede huize komen wil je alle aspecten kunnen overzien. Maar het blijft wel om communicatie en opvoeding draaien. En daar gelden bepaalde fatsoensnormen die ook op het net zouden moeten gelden. Allen is de techniek veel ingrijpender.

    BeantwoordenVerwijderen