zaterdag 4 december 2010

# 22 B Bibliotheek2.0 en de toekomst van bibliotheken

22 B: Bibliotheek2.0-mijn ideeën en gedachten


Bijna alles is door anderen al lang geprofileerd. Ik maak daar dankbaar gebruik van en probeer hier een weergave te leveren van wat voor mij op dit moment speelt, door daar elementen uit te halen, die tevens dan ook mijn visie weer geven.

Web2.0 biedt ongelooflijk veel tools om rijkere en interactieve relaties aan te gaan, het is geen bedreiging maar een verzameling kansen! Een nieuwe digitale levensstijl die onze cultuur veranderd en ieder aspect van ons leven raakt.
De oorspronkelijke missie van bibliotheken was vooral gericht op onderwijs en het bieden van toegang tot kennis en informatie. De missie blijft overeind, maar wordt op een andere manier ingevuld en aangevuld met nieuwe functies. Dat geeft de bibliotheek een meer sociale dimensie en maakt het toegankelijker voor een groter publiek. Het maakt de bibliotheek ook transparant. Dit spreekt mij erg aan.
Google Bibliotheken zijn onzichtbaar in de zoekmachine google.
Crowdsoursing Samenweken aan een rijker antwoord voor de klant. Tenslotte zorgt de software ervoor dat alle opgeloste vragen zichtbaar worden in de zoekresultaten van google! Dat zou toch fantastisch zijn.
Hierdoor komt de expertise van de bibliotheek veel prominenter in beeld dan tot nu toe het geval was.
Samenwerken Richten op gezamelijkheid op internet, dan wordt je wat meer zichtbaar.
Samen met lokale partners trajecten aangaan. Als bibliotheek kun je dan aantonen dat je meer in je mars hebt dan het uitlenen van boeken. Dat lijkt me zeker nu belangrijk in het kader van de bezuinigingen.
Gebruiker Minder fixatie op de collectie en meer op de leden. We weten maar weinig van onze leden en verliezen de aansluiting op de behoefte van jeugdleners. Zorgelijk.
Is er al eens een onderzoek gedaan naar op welke sociale netwerken  de gebruikers van de bibliotheek haarlem aktief zijn?
Zoek de gebruiker op in zijn eigen favoriete omgeving. B.v.: lenen vanaf je Hyvespagina en zelf bepalen welke functionaliteiten je wil gebruiken.
Maak de bibliotheek zichtbaar op populaire sociale netwerken.
Een open catalogus, gepersonaliseerd en interactief.
De gebruiker zoveel mogelijk betrekken bij het ontwerpen van nieuwe ontwikkelingsprojecten.
Virtuele leesgroepen als aanvulling op fysieke leesgroepen.
Vanaf je site boete's kunnen betalen met je creditcard.
.....
Leren omgaan met sociale media Speelt een essentiële rol!
Hoe zit het in Haarlem met:'11 dingen voor docenten' en '15 dingen voor ambtenaren'?
Is er al een '23dingen voor kinderen en ouders'?
Bibliotheek medewerkers In de bieb een interne Wiki als kennisdelingsplatform. Creër ook een denktank.
Intranet in een Wiki. Kennisdelend en sociaal.
Bibliothecaris moet trendspotter zijn. Hoe doet hij dat het beste?


Kernwoorden: Sociaal Transparant Open communicatie Breed toegankelijk 


De tijd moet er rijp voor zijn. Maar hoeveel tijd hebben we nog?


De wereld staat niet stil, laten wij dat ook niet doen.

3 opmerkingen:

  1. Dat zijn stevige uitspraken. Mooi actielijstje en een hele uitdaging om dat te realiseren!

    W.b.t. 23dingen voor ouders. Ik vond laatst een beginnetje op www.23dingen-vooroudersvannu.nl. De vraag is wel of deze werkwijze geschikt is voor individuele mensen. Want je hebt behoorlijk wat motivatie en doorzettingsvermogen nodig om dit in je eentje te volbrengen. Kijk maar naar je eigen ervaring en jij doet het in een groep en hebt deadlines.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik begrijp dat het ook in groepsverband kan, maar dat ze zelf die groep moeten samen stellen. Zit te denken of de bibliotheek daar niet mee zou kunnen helpen. Adverteren op website en poster en zelf extra begeleiding bieden?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Goed idee. Cultureel ondernemerschap en je er tussen wringen. Kansen pakken!

    BeantwoordenVerwijderen