vrijdag 3 december 2010

# 22 A Bibliotheek 2.0 en de toekomst van bibliotheken

22 A: "A librians 2.0 Manifesto"
                 van
            Laura Cohen






Prachtig! Letterlijk en figuurlijk, schitterende slide-show en een mooi manifest . Daarna de vertaling van Kees Hamann gelezen. Ik kan me er helemaal in vinden en heb het meteen op facebook gezet en in  Delicious.
Wat ik een hele goede een belangrijke omschrijving vond:
"De informatiewereld veranderd op dit moment razendsnel. Bibliotheken krijgen hierdoor de kans voor de totale bevolking, en niet alleen voor actieve lezers, hèt informatiecentrum te worden voor levenslang leren, onafhankelijke besluitvorming en culturele ontwikkeling. "
Die kans moet je niet laten lopen! Dat is revolutionair. Als je hier toch eens je steentje aan zou kunnen bijdragen....
"Bibliotheken moeten positief reageren op de snelle veranderende informatiewereld om de producten en diensten te kunnen blijven leveren die de gebruikers van de bibliotheek verlangen."
Om dit te kunnen realiseren is weer belangrijk:"Op de hoogte te blijven van de informatiecultuur van gebruikers."En:"kennis vertalen naar bibliotheekdiensten." Belangrijk hierbij:"Profiteer van wat er is!" En een aandachtspunt:"Experimenteer met veranderingen en accepteer daarbij dat je fouten maakt. Niet wachten tot iets perfect is, later verbeteren op basis van gebruikersreacties. Wat ik hierbij al een beetje zelf heb mogen ervaren en hoop dat anderen dat ook zullen doen:"Geniet van de opwinding en het plezier van positieve resultaten als de bibliotheek nieuwe klantengroepen effectief en efficiënt weet te bedienen." Maar vooral ook oude klantengroepen!

Artikelen die ik verder vooral interessant vond en die mijn gedachten over hoe ik tegen bibliotheek 2.0 aan kijk verder hebben gevormd: Bibliotheek 2.0: een kijkje achter de schermen;  Jan Klerk-"De lange weg bergopwaarts";  filmpjes over de fictieve digitale bibliotheek.




2 opmerkingen:

  1. Je hebt gelijk dat het een opwindende tijd is, echter overschaduwd door bedreigingen. Maar dat maakt de mens inventief en kan er voor zorgen dat zaken versneld worden. Ik denk dat één van de belangrijkste constateringen is dat je een leven lang moet blijven leren om bij te blijven. Bij te blijven in je vak, maar ook in de informatietechnologie. En dat de bibliotheek bij uitstek een organisatie is die mensen op een laagdrempelige manier op weg kan helpen in de digitale media.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik denk ook dat een bibliotheek daar uitermate geschikt voor is.
    Welke bedreigingen bedoel je precies?

    BeantwoordenVerwijderen