maandag 6 december 2010

# 23. Evaluatie

YEAH! Ding 23! Ik kan het nog nauwelijks bevatten. Ik heb het bereikt, het einde van de cursus, het begin van heel veel meer. Ik ben enorm trots!


Ik ben dit Blog begonnen als explorer67. Ik vond het wel leuk klinken. Gaandeweg bleek die naam wel bij  me te passen. Dat exploreren van dingen ligt me wel. Spelen en spelend leren en zelf ontdekken. Dat concept werkt voor mij. De eerste  woorden die ik voeger kon zeggen: ' sef doen!' Zelf doen, zelf uitvinden.
Dit leerprogramma heeft heel veel met me gedaan. Een Blog is voor mij een goede manier om mezelf te  profileren. Zelfs heb ik gaandeweg (her)ontdekt waar mijn interesses en kwaliteiten liggen. Dit had ik nooit verwacht! Ik ben hier enorm blij mee en dankbaar voor.
Ik ben ongeduldig en niet zo technisch. Dat koste me veel frustratie en tijd. "Waarom gaat dat... filmje niet op mijn Blog! en: moet het nou zo moeilijk zijn om je naam in Delicious te veranderen!?"Ook ben ik volhardend en perfectionistisch. Alles eruit willen halen en niks willen missen. Daarmee heb ik het mezelf niet gemakkelijk gemaakt en ben dan ook maar al snel gestopt met het bijhouden van het aantal uren wat ik aan deze cursus kwijt was. 1 ding per week zou voor mij ruim voldoende zijn geweest. Temeer omdat ik in het begin ook nog een soort van digibeet was.
Maar het is een enorme kick om in nog geen 3 maanden zoveel te bereiken!

Van de ene kant voel ik me al heel mediawijs en van de andere kant realiseer ik me dat dit pas een eerste kennismaking is. Er valt nog heel veel meer te ontdekken , plus dat de ontwikkelingen ook gewoon maar doorgaan. Maar ik ga ook zeker hier mee door. Door met o.a. mijn favorieten:
- Bloggen            met het bijhouden van Reader en Delicious.
- Flickr                eindelijk meer tijd daar voor. Onze zoon en een vriendje van hem willen ook op Flickr. Ze   maken allebei al best goede foto's Geen gek sociaal netwerk om mee te beginnen toch?
- Twitter              àl mijn ideeën tweeten.
- Google Maps    wat kan ik daarvan gebruiken en mee doen
- You Tube         die zullen we regelmatig een bezoekje brengen. En een keer een filmpje plaatsen.
- Mobiel Internet     ik wil een iphone.
- Librarything       mijn boekenkast verder inrichten
- Facebook           daar heb ik nog een appeltje mee te schillen
- Spotify               daar ga ik me eindeloos mee vermaken.
En door met alles wat ik nog verder wil exploreren. Ik heb zeker 23 dingen voor na 23dingen :-)

Wat doet 23dingen met de bibliotheek?
Ik zie leuke en goede ontwikkelingen. Ik hoop dat we hiermee doorgaan. En dat we vooral uitgaan van wat het publiek wil en wenst en bezig houdt.
Ik ben het eens met wat Iwashere zei: "Wanneer je eenmaal zo'n Web2.0-bril op hebt, doe je hem niet meer af." Het 'probleem' is alleen dat veel mensen van te voren denken dat zo'n bril ze niet staat.
Door met elkaar bezig te zijn met 23dingen leer je elkaar beter en anders kennen. En je leert mensen kennen die je anders niet of nauwelijks zou leren kennen. Dit vind ik een hele positieve ontwikkeling. Het schept een band met elkaar.

Dit hele leerprogramma was voor mij één grote verrassing. Web2.0 is veel socialer dan ik dacht. De mogelijkheden die de Tools bieden voor een organisatie zijn eindeloos. Mijns inziens maakt bibliotheek 2.0 de sector meer sociaal en communiceert men meer, is men meer gericht op educatie en maakt het de sector toegankelijker voor een breder publiek en meer transparant. Dat spreekt mij erg aan en ik voel ik me er bij thuis.
23Dingen heeft me ook kracht gegeven en ik voel me ge-update, heb het gevoel dat ik weer meetel. En zelfs weet ik nu heel duidelijk wat ik wil.

23Dingen was voor mij bijna 3 maanden lang rondreizen door Web2.0 en heel veel ontdekkingen doen. Ik stond er mee op en ging er weer mee naar bed. En jawel, 's nachts droomde ik er ook nog over. Ik vond het reuze leuk en boeïend. Soms frustrerend en vermoeïend. Ik vind het wel fijn dat ik nu even uit mag rusten. Maar ik heb ook zin om me nu te kunnen gaan verdiepen.

Coaches,collega's en thuisfront, heel erg bedankt voor alle Tools, steun, begeleiding en reacties!

8 opmerkingen:

  1. Wat een prachtig en gloedvol eindbetoog. Het spat er van af. Ik vond het leuk om jouw gids en reisgenoot te zijn en feliciteer je met het halen van de finish. Hou de vaart er in en blijf kijken naar toepassingen voor de bibliotheek. En probeer er vooral een aantal praktisch in te zetten. Zoek elkaar daarbij op en maak gebruik van de kennis van het publiek. En zet je vooral ook in om die kennis en vaardigheden van je publiek te vergroten.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Gefeliciteerd! En je hebt inderdaad enorm veel bereikt volgens mij. Ik vond je bijdragen hier en daar briljant en we hebben elkaar door deze cursus leren kennen, hoop dat we dat contact een beetje in stand kunnen houden!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dank je wel.
    Wat mij betreft houden we contact. Ik blijf in ieder geval Bloggen en Twitteren. En wie weet houd ik Facebook ook nog wel. Maar eerst: Let's Party!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Explorer 67, goed volbracht! Gefeliciteerd.
    Je gaat nu een nieuw leven tegemoet, een leven waarin je voortdurend van alles wil delen! Veel uurtjes achter laptop of pc. Wat zat er trouwens in je pakje van Sinterklaas?
    Groetjes 1000dingendoekje

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dank je 1000dingendoekje! Je ziet het, ik zit er al weer achter. Wat er in dat pakje zat? Geen ipad of bodylotion. Hint: wie het raad trakteer ik.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ook jij gefeliciteerd!Je borrelt van enthousiasme, en ik merk dat het ook echt wat met je gedaan heeft.Gelukkig komen we elkaar ook regelmatig in het echt tegen, zodat we er iets mee kunnen doen. Ga er voor al mee door, dit soort explorers hebben we hard nodig.
    Jakartanne

    BeantwoordenVerwijderen