dinsdag 30 november 2010

# 21. Aquabrowser My Discoveries en andere sociale bibliotheekcatalogi

AQUABROWSER: Aangezien ik geen bibliothecaris ben wist ik van de aquabrowser zeker niet meer dan de gemiddelde klant. En van My Discoveries, Worldcat e.a. had ik nog nooit gehoord. Ik gebruik de aquabrowser en sinds een tijdje twitter ik wel eens een boek. In het begin moest ik even doorkrijgen hoe de browser werkt maar al gauw is vond ik het heel eenvoudig. Een boek doorlinken naar een sociaal netwerk is leuk en tevens goede reclame voor de bieb. Goede koppeling mijns inziens.

OBA: Ik ben gecharmeerd van de OBA. De site vind ik heel overzichtelijk en helder. Filmje op de frontpage èn een eigen aparte JEUGDCATALOGUS!! Dat moeten wij ook doen! 
Onze site heeft naar mijn idee te veel tekst wat het soms onoverzichtelijk maakt. Wanneer je info zet in een filmpje of door kunt klikken op googlemaps, kun je al heel wat tekst achterwege laten en het ziet er meteen aantrekkelijker en moderner uit.


MY DISCOVERIES: Bij de OBA vind ik dat deze heel duidelijk en goed gekoppeld is en eenvoudig te gebruiken. Onder een boek via :"bewaren of taggen" kun je dit doen. Dit heb ik gedaan. Heel leuk en direct. Ook leuk dat je recensies van lezers op de eigen site kunt lezen.

CROWDSOURSING:  "Met DISCOVERIES was de OBA de eerste bibliotheek ter wereld die het publiek gebruikte om de catalogus te verbeteren mèt databases van b.v. uitbureau; muziekweb.. Deze web2.0 schil zorgt ervoor dat mensen hun eigen beleving kunnen toevoegen als aanvulling en verrijking. En je brengt mensen met elkaar in contact." Nou, als dat niet gebruik maken is van interactieve media, dan weet ik het niet meer! En in Amerika gaan ze nog een stapje verder door klanten persoonlijk van hoogwaardige attenderingen te voorzien(:het semantische web, web3.0) We zullen doorgaan.
Ik krijg steeds meer het idee dat alles al is uitgevonden en dat we alleen maar dingen hoeven te kopiëren.
Maken we daar wel dankbaar gebruik van?


WORLDCAT van OCLC:  Toegang tot de collectie en diensten van meer dan 10.000 bibliotheken over de hele wereld. Toe maar! En nu is er ook nog een nieuwe iphone-app met zoekresultaten  van Worldcat. ook hiervoor geld weer: alles is binnen handbereik en je hoeft niks te missen. Zoals een dame tijdens de 'koffieochtend ' al terecht opmerkte:" de wereld wordt steeds kleiner."
Ik vind de site heel helder en overzichtelijk. Mooi hoe je via een boek door kunt linken via google-maps naar je eigen bibliotheek.
Persoonlijk heb ik aan Librarything genoeg. Maar wil je meer en verder, de wereld ligt aan je voeten.


MIJN BIBLIOTHEEK.NL:In de Blog van Jan Klerk lees ik een citaat van Peter van Eijk: "In 2012 moet er één catalogus zijn en één gezamelijke bibliotheekportal:'mijn bibliotheek.nl'. daarop krijgen mensen hun eigen gepersonaliseerde pagina; één zoekfunctie voor alle collecties en de mogelijkheid om widgets aan te maken op b.v. Hyves."

BIBLIOTHEEK 2.0: maakt de bibliotheek mijns inziens meer toegankelijk voor een groter publiek. Goede ontwikkeling in dit kader vind ik ook: 'librarythings voor libraries' op je smartphone.

UITDAGING: Tenslotte lees ik: "De grote uitdaging is voor bibliotheken om in de toekomst het ontsluiten van kennis en informatie zo dicht mogelijk op het zoekproces van gebruikers te organiseren. de branche-organisatie moet dan wel slagvaardig afspraken maken met de 'grote jongens' in informatieland!"

4 opmerkingen:

  1. Je blogt dat je geen bibliothecaris bent, maar als ik je blog zo lees ben ik onder de indruk :-)
    Over verdieping gesproken, goed hoor!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Die opmerking wou ik ook plaatsen. Stel je nou eens voor dat Google onze catalogi ook ontsloot en dat een zoekactie naar een onderwerp gelijk ook zou leiden naar een boek uit onze catalogus. Gesorteerd op nabijheid.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Goed hoor! Ik ben ook weer onder de indruk.
    1 catalogus de Nationale catalogus die kon wel eens heel snel naderbij komen!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dank!
    Onze catalogi onsloten in google, dat zou fantastisch zijn. Hopenlijk bereiken we dat voor dat er 1 nationale catalogus is.

    BeantwoordenVerwijderen