zaterdag 6 november 2010

#14. Instant Messaging: meer dan gezellig babbelen

IM: 'Zo snel mogelijk berichten overbrengen.'
Via www.meebo.com/ een chatvenster installeren en op een functionele site direct kunnen communiceren, zoals op de 23dingen blog. Reuze handig toch?!!
Voordat ik kennis had gemaakt met dit "ding" en net begonnen was met deze cursus was dit ook het eerste middel via welke ik een vraag stelde.
Ook voor andere gezamelijke projecten kan ik me voorstellen dat dit efficiënt kan werken. Je hoeft dan niet te wachten totdat iemand zijn mail leest en beantwoord, maar je kunt direct even overleggen of info doorgeven. Dit laatste ook in de vorm van verzenden van bestanden.


CHAT-TOOLS. Het lijkt me wel handig om op je werksite een 'Chatvenster' te hebben zodat je niet de hele tijd heen en weer hoeft te klikken, zoals met 'Google Chat' via Gmail. Deze laatste heb ik verkend met Boeketletter en Neo. Ik weet nu hoe het werkt. Heen en weer klikken vind ik dus niet handig. Wel een hele leuke Tool. We hebben er veel lol mee gehad.
Zou er er niet een Chatvenster kunnen komen op onze biebsite waarmee we dan chat- spreekuren kunnen houden?

FRANKWATCHING: een duidelijke en overzichtelijke site waar alle tekst,voice en video chattools overzichtelijk op een rij staan. Ik heb deze toegevoegd aan mijn Deliciousaccount:www.delicious.com/explorer67
En dan zijn er nog allerlei extra functionaliteiten voor chatten. Wat is er ook op dit gebied weer ontzettend veel!

SKYPE: het was een goede aanleiding om dit eens eindelijk te installeren. Vooral om eens wat vaker met mijn neef uit Noorwegen te kunnen chatten.(http://www.skype.com)

BIBLIOTHEKEN: Behalve als medewerkers met elkaar en van bibliotheek naar klanten en vice versa, kunnen bibliotheken met elkaar via Skype en/of andere chat-toepassingen met gemak, efficiënt en gratis communiceren. Ook over de grenzen! Leer b.v. ook via deze weg van elkaar over Web2.0 toepassingen.

3 opmerkingen:

  1. Chatvenster op bibliotheeksite... dat kan maar dan moet er ook iemand beschikbaar zijn (of iemanden)Ik weet niet of ons bedrijf dat wil en voorlopig werkt dat in de bieb moeilijk. Hebben jullie met elkaar gechat in de bibliotheek? Zoals ik al bij de anderen schreef: ga eens onverwacht tegen iemand aan praten op het werk!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. De bibliotheek waarmee je kunt chatten, in het buitenland vaak de normaalste zaak van de wereld. In NL wil het maak niet echt vlotten. Als je de chat in de backoffice zet en je zorgt voor een rooster dan zou dat een zinvolle investering kunnen zijn. Maar dan moet er wel aan de nodige randvoorwaarden voldaan worden.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mee eens, ik heb voor de cursus gechat met BHIC, zo'n service zou ik voor onze bibliotheek ook willen. Het gaat volgens rooster maar de medewerkers werken van huis uit! Als dat niet 2.0 is, ze kunnen bij de bestanden van de "baas" en helpen klanten. Mooi toch.
    Je moet het zien als extra maar neem nu onze bibliotheek die niet eens investeerde in geluid op de p.c.'s.

    BeantwoordenVerwijderen