vrijdag 26 november 2010

# 19. Sociale netwerken en wat er in te doen is

Algemeen: mensen hebben duidelijk een behoefte om op het internet gelijkgestemde te ontmoeten. Er zijn verschillende social networks: profielsites, communities en vriendensites. Met elkaar delen bovenal: foto's, muziek, bestanden, wat je dagelijks bezig houd, zakelijke info... Het draait vooral om JOU. Privacy is uit de mode. Het motto is:profileer jezelf. 


Ervaring: De netwerken waarvan ik het de hoogtse tijd vind om me eens in te verdiepen en 'meer kaas van gegeten te hebben' : Hyves, Linkedin, Facebook. Welke ik ook zeker in de toekomst nog wil explorer is:Myspace. Aangezien ik nu maar tijd heb om 1 netwerk te exploreren, heb ik gekozen voor Facebook. Hyves komt voor mij ongetwijfeld aan de beurt wanneer onze zoon daar aan toe is. Linkedin is een netwerk waarvan mijn man lid is, dus daar ga ik samen met hem eens voor zitten.

Facebook: Ik heb me aangemeld. Nadat ik me door de 'instellingen bepalen' heb heen geworsteld kan ik eindelijk beginnen. Ik vind het spannend. Het voelt open en bloot. Na een paar uur heb ik 5 vrienden en een hele pagina vol. Ik kreeg meteen 2 reacties a la: 'Zo, jij bent voortvarend bezig, meteen foto's erop.' Ja, ja ik begin me thuis te voelen de wereld van web2.0. In grote lijnen is het concept steeds hetzelfde.
Het begin vond ik even leuk: mooie manier om met die ene tante die ik te weinig zie op deze manier
meer contact te hebben en leuke dingen te delen. Zeker nu ze 2 maanden naar Australië gaat. Er zijn nog 2 vrienden met wie ik het leuk vind om dingen te delen, maar verder....Mijn andere vrienden zitten en willen niet op facebook. En de hele tijd maar dingen te lezen over mensen die verder van me af staan waarvan ik de meeste tijd niet eens weet waar ze het over hebben...ik heb toch wel wat beters te doen. Ik geef het nog even tijd, nog niet iedereen heeft op mijn uitnodiging gereageerd. Maar vooralsnog ben ik niet enthousiast. Misschien is dit voor mij nog te vroeg of is het gewoon niet mijn netwerk. Wat ik ook storend vind is dat ik het idee krijg dat ik zoveel mogelijk vrienden moet maken en naar van alles en nog wat op zoek zou zijn.  Ik ben niet op zoek en heb genoeg vrienden.
Ik ken Hyves nog niet, maar volgens mij is dit meer voor kinderen omdat het speelser is. Ik kan me ook voorstellen dat kinderen dit leuk vinden. De vriendenclub op de lagere school is een duidelijk netwerk die veelal dezelfde dingen deelt. Dan is het  leuk om verhaaltjes, foto's en filmpjes over b.v. skate-borden te delen met elkaar. Gewoon leuk dus.

Bibliotheken: Een bibliotheek op facebook zie ik wel zitten. Daar zou ik wel vrienden mee worden. De bibliotheek op facebook kan een populaire en effectieve manier zijn om: te communiceren met je klanten en medewerkers onderling, en info, kennis en nieuws over te brengen en vergaren. Het is leuk, spannend en speels bovendien. Mensen delen graag kennis en doen graag mee als het om onderwerpen gaat die hen raakt. Iedereen kan een waardevolle input leveren. Samen weet je ook meer dan alleen. Deel kennis en overbrug afstand. Laat mensen 'onderdeel zijn van'. Bovendien zal dit een groep mensen aanspreken en weer meer klanten trekken: "Vertel je verhaal waar het publiek is en profiteer van hun aanwezigheid." Sociale netwerken kunnen je service verbetreren en je netwerk verbreden.

2 opmerkingen:

  1. Waarom zou iemand lid worden van de Facebookpagina van de bibliotheek? Dat is de eerste vraag die je zult moeten beantwoorden. Daarvoor moet je weten wat jouw doelgroep (kiezen!) op internet doet wat hen daar bezig houdt, waar hun behoefte ligt en hoe zij aan hun informatie komen. Als je dat helder hebt kun je eens gaan nadenken welke aanpak het meest geschikt is en deze met je doelgroep gaan ontwikkelen, gericht op hún vraag en niet op jóuw aanbod. Je zult je moeten interesseren in hun leefwereld en daarin laten zien dat je bereid bent hen te helpen en vice versa. Dan pas zou het kunnen zijn dat je een succesvolle sociale bibliotheek 2.0 strategie hebt ontwikkeld. Hard werken dus.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat houd ik in mijn achterhoofd en probeer daar later op terug te komen.

    BeantwoordenVerwijderen