vrijdag 26 november 2010

Mediawijzer met een kopje koffie

In de week van de mediawijsheid organiseert de bibliotheek koffieochtenden. Onder het genot van een kopje koffie kunnen deelnemers dan vragen stellen over b.v.: Hyves; Twitter; E-reader Bibliotheekcatalogus etc. Gisteren ochtend was ik aanwezig bij de koffieochtend in Heemstede. Er waren 4 enthousiaste dames op af gekomen. 3 daarvan al aardig op leeftijd, de oudste, werd trots vermeld, is al 84. Geweldig!
Na een presentatie van Erwin, waarbij hij ook het een en ander heeft laten zien op de Ipad, E-reader en Iphone, gingen we 1 op1 achter een computer. We waren met 4 begeleiders, dus dat kwam mooi uit. Ik kreeg de jongste deelnemer toegewezen(±60 jaar). Zij wilde dingen vragen over de Catalogus en Twitter.
Ze wilde in eerste instantie weten hoe je een boek via de catalogus verlengd. Daar zit een link naar Twitter, dus dat was een mooi bruggetje. Maar wat is dan eigenlijk Twitter en wat is het verschil met msm wilde ze weten. Ik legde uit dat Twitter ook een soort micro-bloggen is en zo kwamen we ook nog even op mijn Blog.
Ik vond het ontzettend leuk dit allemaal uit te leggen en voelde me net een echte media-coach. Van te voren vond ik het best spannend want ik had al z'on vermoeden dat ze me gewoon in zouden zetten. Het viel me reuze mee wat ik allemaal al weet. Er was eigenlijk geen vraag bij die ik niet kon beantwoorden.
Leuk dat de cursus al zo zijn vruchten heeft afgeworpen. Zo is de juf van onze zoon ook actief in de ict-groep van school en heb ik haar wat interessante websites doorgespeeld.

Conclussie: Ik zou graag de opleiding voor media-coach willen doen zodat ik me hier verder in kan ontwikkelen.

2 opmerkingen:

  1. En toch is het vaak een kwestie van de stoute schoenen aantrekken en met je handen in de modder aan de slag te gaan. Een wekelijks inloopuur waar mensen met vragen terecht kunnen, of een met een online cursus als Klik en Tik aan de slag kunnen. Ondersteund door een medewerker van de bibliotheek. In Spijkenisse doen ze dat inmiddels met behoorlijk wat succes. Ik ben er van overtuigd dat dat een hele belangrijke rol van de bibliotheek zou moeten zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Daar ben ik ook van overtuigd. Ik hoop dat dit zijn weerga gaat vinden. Het werd naderhand ook gezegd door Erwin(de mediacoach van de begeleiders).
    Ze stuiten tot nu toe op weerstand. Misschien moeten ze het v.b. van Sijkenisse eens aankaarten.
    De mediacoach opleiding gaan volgen is voor mij persoonlijk van belang. Ten eerste vind ik het bijzonder leuk en interessant. Ten tweede hoop ik zo verder hierin te komen. Vanaf januari ben ik weer oproepkracht wat gemiddeld onder de 10 uur per week zit. Aangezien ik ook geen bibliothecaris ben wordt het dan wel heel lastig om op de hoogte te blijven en betrokken te worden.

    BeantwoordenVerwijderen