zondag 21 november 2010

#.17 Mobiel internet

Mobiel, altijd en overal.
foto van 1000 dingen doekje


Smartphone: mobiele telefoon, voorzien van mobiel internet, GPS en multimedia voorzieningen. Uitgerust met een groter scherm en touchscreen.
Smartphone's gaan over het binnen handbereik hebben van je sociale netwerk. Niet primair meer een toestel om mee te bellen maar bovenal om verbonden te zijn met de wereld om je heen.

Locatie GPS: Geografisch gebaseerde informatie en diensten aan bieden.  Aangepast en toegespitst op tijdstip en plek. Mobiel en real time. GPS-trackers: 'toch ook wel handig.'

Augmented Reality: "Browse the world." 'Het lijkt science fiction maar het is ingenieus!'
Wat is het: door de GPS en internet verbinding op de telefoon aan een kompas en camera te verbinden, vertelt de telefoon waarheen je kijkt en waar je bent. De camera levert het beeld voor de interface en het internet verbindt het geheel aan elkaar. Zo krijg je een filter over het camera-beeld met daarop info van b.v.: een koophuis of de menue-kaart van een restaurant. Je kunt het ook op de computer installeren zodat je producten voor je computer kunt houden die dan worden gescand en info verschaffen over die producten. Je moet dan wel een computer met een cameralens hebben. ' S.F. down to earth!'

Applicatie: Een app is een klein programmaatje dat je downloadt van een App Store (gratis of tegen betaling) en vervolgens installeert op je mobiele telefoon (of computer) zoals b.v. Itunes voor de Iphone.
Voor de smartphone gebruiken de meeste mensen liever apps dan mobiele websites ,omdat deze beter en groter zichtbaar zijn op de mobiel dan een website.
Mobiele websites en mobiele apps ontwikkelen is interessant voor bedrijven en organisaties omdat men verwacht dat in 2014, 50% van de nederlanders internet op de mobiel zal gebruiken! 'Mijn inziens verdient dit dus ook de aandacht van de bibliotheek'!
Een goed v.b. van een app is die van Den Haag: www.thehaguefestivals.com Hoe gaat dat: sms DENHAAG naar 5040 en download de app.
'Vraagje: zou er een app bestaan die het aantal k.m. en callorieverbruik telt tijdens het hardlopen? dat lijkt me nou handig.'

Mijn Ervaring: 'Ik heb met de iphone van Boeketletter mogen spelen. Erg leuk! Ik las in o.a. haar blogspot ook goede iedeën voor de bibliotheek. Zelf ben ik nog te onervaren om daar iets zinnigs aan toe te voegen. Volgende week heb ik een afspraak met iemand die hem al een tijdje heeft en me graag het een en ander uitlegt en laat zien.
Ik ben erg blij dat ik nu in ieder geval weet en begrijp wat een smartphone is en kan. Heb het gevoel dat ik weer bij ben en meetel. Eerst vroeg ik mij af of ik z'on ding wilde, nu vraag ik mij af wanneer ik er een zal aanschaffen en wat voor één. Meteen gaan voor die gewilde iphone4 of toch eerst een aanbieding van samsung of nokia bij gebrek aan geld...Tips zijn welkom.'

Bibliotheken: 'Ik vond het artitkel over Helen Blowers heel goed en verhelderend. Eigenlijk zou iedere bibliotheek medewerker dit moeten lezen. Zij zegt o.a.: "Bibliotheken moeten snel inzetten op mobiele technologie. Door de digitalisering van de samenleving zullen er ingrijpende veranderingen plaatsvinden
waar ook de bibliotheek mee te maken zal krijgen."
De mens wil gemak. Via mobiel internet kun je je dienstverlening meer en beter aanbieden.'

Conclussie: Ik wil ook z'on slimme 2.0-telefoon!

2 opmerkingen:

  1. Ga dan maar voor de iPhone of een Android.
    Voor de iPhone biedt Nike een App. Verder zijn er talloze runnersApps die je afstanden laten vastleggen en schema's laat delen.

    BeantwoordenVerwijderen