dinsdag 19 oktober 2010

Ding #10. Social bookmarking en Delicious

Ik dacht: ik zal me deze keer eens geduldig voorbereiden door eerst eens alles goed te bekijken en te lezen. zogezegd zo gedaan. Het klonk allemaal heel duidelijk en niet moeilijk. Had ook de nodige aantekeningen gemaakt. Vervolgens ben ik rond gaan kijken (en verder) op de account van 23dingen. Kwam veel interessante informatie tegen die ik dan ging lezen, zoals b.v. nomc.nl. Leuke opleiding! Mocht iemand zich nog afvragen wat mij nou steeds zo bezig houd wat betreft 'kinderen en internet', bekijk de filmpjes op www.nomc.nl, de mediacouch opleiding.
Vervolgens nog eens geprobeerd de 23dingen.nl/haarlem toe te voegen als feed in mijn reader, maar dat ging weer niet. Het delicious-account toevoegen is wel gelukt.
Toen heb ik een eigen Delicious-account aangemaakt in firefox: www.delicious.com/explorer67 Dat was niet moeilijk. Delicious leid je er snel en gemakkelijk doorheen. Had en heb wel moeite met firefox:kan ineens geen reactie meer plaatsen,???; een favoriet toevoegen is ook niet eenvoudig en op een gegeven moment wilde het hele firefox ook niet meer afsluiten. Enfin, met delicious in firefox werken is wel weer heel eenvoudig.
Maar toen...ik wilde mijn gebruikersnaam veranderen. Dat opzich ging nog wel maar ik dacht aangeklikt te hebben dat mijn 30 bookmarks voorzien van nieuwe tags zouden mee verhuizen. Mooi niet dus! Alles weg! Balen als een stekker! Ik hield het voor gezien. En wat denk je?! De volgende dag open ik Delicious weer en daar zijn al mijn bookmarks weer maar dan weer met mijn oude naam. Waar is mijn nieuwe naam gebleven?? Ik laat het nu maar even zo.
Wanneer het allemaal eindelijk is zoals ik het wil vind ik Delicious reuze handig! Er is een flinke schoonmaak door mijn favorieten gegaan; door een eigen Delicious account zijn ze gepersonaliseerd(zonder favorieten van man en zoon);ik kan ze overalraadplegen. Je kunt ook heel gericht zoeken naar interessante sites wat me b.v. voor de bibliotheek ook heel handig lijkt. In werk heb ik er persoonlijk niet zoveel mee van doen. Maar met Delicious ben ik nog niet klaar!

4 opmerkingen:

  1. hoe maak ik nu ook alweer een webadres klikbaar in een nieuw bericht...?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat wilde ik je net vragen, een linkje naar je Delicious.

    Je kunt in blogspot op 2 manieren een bericht schrijven, als je met het tabje html bewerken werkt kun je een link plaatsen (3e van links), het mooiste is dan om niet de http te laten zien. Anders kan een van de anderen het misschien een keer voordoen.

    Ik wil je niet van Delicious afhouden maar op je thuiscomputer kun je werken met verschillende gebruikers, die elk hun eigen favorieten hebben.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Misschien had ik dit bericht wel in gedachten toen ik het had over alinea's en tussen kopjes ;-)
    We hebben tijdens de tussenkomst al gehad over jouw vreemde ervaringen met Delicious en je werd aangeraden door je mede-cursisten om de account te verwijderen en opnieuw te maken. Gelukkig had je nog maar 30 bookmarks en geen 300.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Het is gelukt! Eindelijk! Zo is hoe ik het hebben wil.(en het is ook gelukt het e-mailadres op mijn flickr.account te veranderen!) Poeh poeh, ik en accounts...Ga me t.z.t. nog verder verdiepen in delicious,zoals social networking b.v. Blijf gaandeweg interessante sites toevoegen. En ik zou graag nog een Deliciousknop op mijn Blog willen. Heb mijn bookmarks ook meer toegespits op de bibliotheek.

    BeantwoordenVerwijderen