vrijdag 22 oktober 2010

Ding #11 WIKI'S

Van het bestaan van Wikipedia wist ik wel en maak daar ook wel eens gebruik van. Ik vind het een prettige en duidelijke encyclopedie.
Dat er meerdere wiki's zijn waar je heel wat mee kan wist ik niet.

De publiekswiki van Deventer spreekt me erg aan. Duidelijk, overzichtelijk, uitnodigend en vol interessante items.
Ik vind een wiki, zoals Deventer heeft, nou helemaal bij een bibliotheek passen. Misschien moet Haarlem dat toch ook nog eens overwegen. Het is ook heel uitnodigend voor je klanten.

Een wiki om in te werken voor collega's onderling lijkt me erg aan te bevelen. Het voorkomt een hoop gezoek en gemail en spaart daardoor ook tijd uit. Een Wiki is gebruiksvriendelijk en je kunt op een gelijkwaardige manier samenwerken, iedere inbreng geld. Collega-bloggers noemde al enkele goede voorbeelden.

Ik heb in de 23dingen wiki een eigen pagina gemaakt:23dingen.pbworks.com/w/page/favoriete-boek:'Het-kleine-meisje-van-meneer-Linh' voorzien van tags en in de folder 'overige favorieten' geplaatst. Ik keek daarna wat er precies kan met Copy en Upload waardoor het er nu 4x instaat. Kan ik dat nog deleten?
Bij favoriete weblogs heb ik een link naar mijn cursusblog geplaatst.
Tenslotte heb ik Wereldverkenners foto in de wiki van commentaar voorzien.
Het is leuk en voelt ook enigszins gewichtig om iets aan een Wiki van jezelf toe te voegen.

24 oktober: Dat is leuk, kom ik vervolgens dit in mijn google-reader tegen: Wiki loves Bieb:http://www.slideshare.net/KarolienSelhorst/presentation-ili2011
Over 'Ontdek wiki,s en hoe bibliotheken ze kunnen toepassen'gesproken!

1 opmerking:

  1. Het is zo merkwaardig dat bibliotheken zich niet gestort hebben op de vervolmaking van de wikipedia. Misschien om dezelfde reden dat we nog steeds met 23Dingen bezig zijn. Wiki lives Bieb probeert daar verandering in te brengen.

    BeantwoordenVerwijderen