woensdag 13 oktober 2010

Kinderen en Internet

Gisteren was ik bij de informatieavond in bibliotheek centrum die ging over "kinderen en internet". Het was een leuke en interessante avond. De hamvraag vanuit de ouders was:'hoe kan ik mijn kind het beste begeleiden wanneer hij/zij het web op gaat(vooral Hyves). Er heerst grote onzekerheid en onwetendheid daarover. Het blijkt ook dat kinderen op steeds jongere leeftijd met name 'op Hyves zitten'. Dat merk ik ook aan onze eigen zoon, 8 jaar-groep 5. Laats zei hij: "Ze vragen of ik Hyves heb. Dat moeten we eens downloaden."
Ik voel me bevoorrecht dat ik momenteel zoveel informatie vergaar en binnenkort zelf Hyves kan gaan ontdekken. Kunnen we het later evt. samen gaan ontdekken. Want één ding is heel duidelijk geworden: blijf met je kinderen hierover communiceren, blijf betrokken en wanneer je kunt, ervaar het zelf. Ze weten het echt nog niet allemaal zelf. Het lijkt soms wel zo maar dan heb je het met name over de technische bedieningen. Maar dingen als:wat kan ik er beter niet op zetten en waarom? En overzien wat het voor concequenties op de langere termijn kan hebben. Daar zijn ze niet mee bezig en staan ze nauwelijks bij stil. Erbij horen en deel uitmaken van de groep is voor hen het allerbelangrijkste.
En zo kwam er uiteraard nog veel meer voorbij.
Maar wat ik nog wel even kwijt wilde, is dat ik naderhand samen met een andere moeder tot de conclussie kwam, dat het goed zou zijn wanneer de basis van kinderen hierin webwijs maken, verankerd zou  worden(en wel een beetje snel graag) in het basisonderwijs.(de leerkrachten krijgen het druk, beter gezegd:nog drukker) En voor ons eigen WWW-programma: groep 7 is misschien alweer een beetje laat....??

2 opmerkingen:

  1. Het is inderdaad leuk om de eesrste Hyvesstappen te maken met je kind. Mijn jongste (7) wil ook al een jaar, maar ik vind he nog iets te jong. Hij wil ook een eigen site maken, dat lijkt me nou een geweldig project voor ons samen. De pc staat in de kamer en ondertussen hou ik een oogje ihet zeil. En dat is wat er vaak aan mankeert bij ouders. Die zetten de pc op zolder of op de kinderkamer en vinden het we lekker rustig zo. Ze maken geen afspraken, zien niet wat er gebeurt en als ze het zien snappen ze het niet. Maar om die taak bij de basisschool te legge vind ik iets te kort door de bocht. Ga altijd uit van de driehoek school - ouder - kind. En het liefse zie ik de bibliotheek daar als ondersteuer ook in gepositioneerd.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Die taak alleen bij de basisschool leggen was ook eigenlijk niet mijn bedoeling om te zeggen. Vind ook dat je moet uitgaan van de driehoek school-ouder-kind en dat ieder z'n eigen verantwoording hierin heeft. Maar ik heb wel het idee dat er dus ook op de basisschool een soort 'mediawijsheid-anker' moet komen. Dat mediawijsheid er bij gaat horen. Maar ik begrijp dat daar hard aan wordt gewerkt(23dingen voor leraren b.v.)en dat is goed om te horen. Ook las ik b.v. laatst dat de PABO bezig is om dit meer aandacht te geven.En uiteraard zie ik ook de bibliotheek graag als ondersteuner gepositioneerd.

    BeantwoordenVerwijderen